Weidegang helpt imago FrieslandCampina op afzetmarkten - gesponsord artikel
De markt vraagt om duurzaamheid en voor afnemers van zuivelproducten is dat steeds vaker een belangrijke voorwaarde. Datzelfde geldt voor een maatschappelijk thema als weidegang.
FrieslandCampina verdubbelt weidepremie en komt met duurzaamheidspremie
Een weidende melkveehouder die maximaal scoort op duurzame bedrijfsontwikkeling krijgt over 2015 waarschijnlijk 1,5 cent per kilo melk meer dan een opstaller die niets aan duurzaamheid doet.
Het perspectief voor de zuivelmarkt blijft positief, al liggen de prijzen voor basiszuivelproducten in een dal. Bij toenemende volatiliteit kan een veehouder niet blijven leunen op vakmanschap.
Lage landen domineren Europese melkprijsvergelijking van LTO
De melkfabrieken uit de lage landen doen het goed in de Europese melkprijsvergelijking van LTO. Het gat tussen FrieslandCampina en de spelbepalende zuivelfabrieken in Europa wordt groter.
Veehouders zitten niet te wachten op een kentering in de zuivelmarkt. Toch is het huidige prijsniveau volgens marktdeskundigen vroeg of laat onhoudbaar. Het perspectief blijft echter positief.