Milcobel realiseerde in 2010 een omzet van bijna 820 miljoen euro, wat 8,5 procent meer is dan in 2009. De Belgische zuivelcoöperatie omschreef 2010 op de jaarvergadering afgelopen dinsdag in Oudenaarde als het beste jaar sinds het ontstaan van de groep Milcobel, zo staat te lezen op de nieuwssite van VILT. Het bedrijf tekende een winst op van 6 miljoen euro.
De omzetstijging is volgens de coöperatie grotendeels toe te schrijven aan de gestegen verkoopprijzen. De kaasactiviteiten zijn goed voor een derde van de totale omzet. De afdeling melkpoeder was goed voor 24 procent van de totale omzet, de activiteiten rond roomijs voor 21 procent en de afdeling consumptiemelk en melkdranken voor 11 procent.
De melkaanvoer van de bijna 3300 leden van Milcobel liep in 2010 op tot bijna 1,1 miljard liter. Ten opzichte van 2009 betekent dit een stijging van ongeveer 30 miljoen liter. De individuele leveringsomvang is geëvolueerd naar gemiddeld 333.275 liter, waarmee Milcobel zich voor het eerst sinds jaren onder het Belgische gemiddelde bevindt.
De uitbetaalde melkprijs steeg met 29 procent ten opzichte van 2009. Omgerekend naar standaardmelk in België met 38 gram vet en 33,5 gram eiwit per liter, bedroeg de gemiddelde melkprijs voor de Milcobelleden 30,12 euro per 100 liter.
De winst van de groep bedroeg na een nabetaling van 0,43 euro per 100 liter nog 6 miljoen euro. Dit is ruim 2 miljoen euro meer dan in 2009. Daarnaast wordt een dividend uitbetaald van 4 procent, goed voor 1,1 miljoen euro. De resterende winst wordt toegevoegd aan de reserves.
Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!