Sitemenu

maandag 10 mei 2021
left
content-main-left

Nieuws

De verkoop van melkconsumptie in België steeg de eerste negen maanden van 2009 met 1,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toch daalde de melkbesteding met vier procent, omdat de melkprijs in de winkel lager was dan in 2008. Dit blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

In Nederland daarentegen is de melkconsumptie sinds 2000 per hoofd van de bevolking afgenomen van 63 naar 60 kg per persoon per jaar. Het Productschap Zuivel geeft aan hier geen verklaring voor te hebben. 'Mogelijk heeft de consument melk vervangen door andere dranken. Dat kunnen ook zuiveldranken anders dan volle, halfvolle en magere melk zijn.' Het Productschap vindt de daling niet schokkend. 'Bij een daling van 10 kg is er pas echt wat aan de hand.'

Melkcampagnes

Uit het Vlaamse onderzoek blijkt dat vooral jonge alleenstaanden meer melk zijn gaan drinken. VLAM dankt de toegenomen consumptie aan zijn campagne 'Melk. En je kan tegen een stootje.' Tv-spots vormden in deze campagne een belangrijk onderdeel.  

In Nederland voert op dit moment alleen LTO campagne met de slogan: 'Melk. Da's belangriek'. De Europese Unie gaf deze zomer haar goedkeuring aan een gezamenlijke aanvraag van het bedrijfsleven in Frankrijk en Nederland voor een zuivelcampagne.

Nederlandse consumptie van melk daalt al sinds 2005
Nederlandse consumptie van melk daalt al sinds 2005
right