Sitemenu

dinsdag 25 januari 2022
left
content-main-left

Nieuws

Onder het motto 'Melk. Donders belangriek!' verkopen melkveehouders in heel Nederland van 8 november tot en met 24 december melk en chocolademelk aan burgers. Dit is een initiatief van LTO Noord, ZLTO en LLTB om het imago van zuivel en de melkveehouderij te versterken.

Op dit moment inventariseren de organisaties hoeveel melkveehouders deel willen nemen. 'Alle afdelingen hebben een e-mail met het verzoek om mee te werken gehad', vertelt Ivar Bisselink, secretaris vakgroep Melkveehouderij LTO Nederland. 'Iedereen zoekt zijn eigen momenten in de regio waar en wanneer zij melk verkopen. Het gaat om publieksvriendelijke acties, waarbij we niemand tegen de haren in willen strijken.'

Melk voor malaria

De maatschappelijke discussie over de ontwikkeling in de sector wordt volgens voorzitter Siem Jan Schenk van de landelijke LTO-vakgroep Melkveehouderij regelmatig gevoerd op basis van onjuiste feiten en veronderstellingen. Schenk vertelt: 'De campagne geeft bijvoorbeeld antwoord op vragen over hoe onze melkprijs in elkaar zit, hoe die zich ontwikkelt en hoe die zich verhoudt tot de winkelprijzen.' Agnes van de Ven, bekend van Boer zoekt Vrouw, is het boegbeeld van de campagne.

De prijs per liter melk is nog niet vastgesteld, maar zal rond de euro uitkomen. 'Mensen moeten niet aarzelen vanwege de prijs', zegt Bisselink. De opbrengsten van de melkverkoop doneren de LTO-organisaties aan de actie 'Serious Request' van 3FM. Het doel van Serious Request 2009 is aandacht te vragen voor de slachtoffers van malaria.

 

Campagnelogo 'Melk. Donders belangriek!'
Campagnelogo 'Melk. Donders belangriek!'
right