Vanaf januari 2011 start een groep ketenpartners met het vermarkten van vlees en zuivel van blaarkopkoeien via een eigen afzetkanaal.
Het blaarkopproject is een samenwerking van de ketenpartners Rivierduin G38 Advies, slagerij Ruitenburg (vlees), Boeder Veehandel en Hunland Impex (handel en mesterij) en de Kruidenier Groep (afzet). Zij willen zuivel en vlees van de Groninger blaarkop vermarkten via een regionale productieketen in de randstad.
'De blaarkop is een koe die efficiënt produceert onder extensieve, sobere omstandigheden', vertelt Ben Barkema, oprichter van Rivier G38 Advies en bedenker van de blaarkopketen. Volgens Barkema is de blaarkop bij uitstek geschikt voor de productie van melk en vlees in kwetsbare agrarische gebieden, waaronder het veenweidegebied in het Groene Hart. Doel van de regionale productie is een verminderde CO2-uitstoot en bovendien een grotere biodiversiteit door behoud van de nog zeldzame blaarkop.
In januari komen de eerste blaarkopdieren 'onder merk' beschikbaar voor de slacht. Voor de zuivel onderhandelt de blaarkopketen momenteel met FrieslandCampina voor de vermarkting via een eigen afzetkanaal. Om het project te laten slagen is het wel zaak om het aantal blaarkoppen in Nederland uit te breiden. Barkema: 'In West- en Noord-Nederland gaan we veehouders mobiliseren om te kiezen voor de blaarkop. Met name voor extensieve bedrijven is het ras heel efficiënt.'
Lees meer over het blaarkopproject in het decembernummer van Veeteelt.
Heeft u nieuws dat voor de redactie interessant is? Laat het ons weten!
Blaarkop versus Fleckvieh
Wel jammer, haal maar
Hier is ook een rol weggelegd