Sitemenu

dinsdag 19 oktober 2021
left
content-main-left

Nieuws

Prijsverlaging leidt niet per definitie tot meer omzet van biologische producten. Het effect op de afzet is voor elk product anders. Tot die conclusie komt het LEI na een prijsexperiment van supermarkten in tien plaatsen. Aan producten als melk, champignons, aardappelen, varkensvlees en rijst zit volgens het experiment een plafond, terwijl prijsverlaging bij eieren, rundergehakt en muesli wél blijft leiden tot extra afzet.
Een tien procent lagere prijs zorgde dankzij meer afzet gemiddeld voor tien tot twintig procent extra omzet. Maar bij een steeds verdergaande prijsverlaging weegt de afzetgroei niet meer op tegen een lagere prijs en daalt de omzet. Meer producten verkopen kan volgens de onderzoekers via een lagere prijs, maar moet worden afgewogen tegen andere manieren, bijvoorbeeld een effectievere vermarkting van biologische producten.

Hogere prijs geen bezwaar

Uit enqu?tes bleek dat consumenten biologische producten kopen omdat zij het 'lekker' of 'gezond' vinden. Zij waarderen de gunstige milieuaspecten en zeggen bereid te zijn 20 tot 25 procent extra te betalen voor biologische producten.

right